Monday, December 20, 2010

mmmmmmmmm..............Trifle Oreo yg lemak ber cheese...

Assalamualaikum dan Selamat Hujung Tahun....huhu



lemak ber cheese disukai ramai..mmmmm


ok gambar di atas nama dia adalah Trifle Oreo hasil buatan air tangan aku....................

apa!!...x caya!!..astagaa...terpulanglah pada empunya kiranya bajet yg gambar diatas aku copy dari tenet...

ahh!! aku x peduli..aku tetap nk cakap gambr diatas memang Trifle Oreo buatan kaseh sayang aku..huhu

oklah...

kali ni aku nak bernukilan mengenai makanan plak...memang teramatlah sangatlah banyaklah benda pasal makan makanan yg hendak aku kongsikan kepada semua sebenarnya...akan tetapi memandangkan pasal Trifle Oreo ni adalah perkara paling mutakhir yg berlaku dalam diri ini yakni baru shj kurang 24 jam terlaku sblm aku menaip entry ini...so al-kisahnya aku akan merepek pasal cara membuat menate ni k..
based on my own way k...cara org laen 2 korg ikotla cara dia..


so..........sediakan pen dan kertas ye utk menyalin resepi khususnya kepada perawan2 sekalian...

oh silap plak!!!...

aku bukan nak ajar korg cara buat sebab aku p0n baru belajar..akan tetapi aku hanya nak berkongsi pengalaman yg aku baru sahaja lalui pasal makanan ini k..so klu nak belajar bolehla berguru dgn yg expert k..huhu tapi klu nak ikot apa salahnya..ilmu yg baik haruslah di kongsi2..

ok....

memula op kosla kena beli semua bebahan tersebut kan...masa aku nak beli bebarang ni tadi huh!! mmg adventure sesangatlah..dh mcm explorace plak aku rasa nak beli bebarang dia ni...

kalau diikutkan kelazimannya mmg semua bebahan dia ni boleh didapati dan dibeli sekali di Tai Kiong....Ditakdirkan plak akan ketika itu...mgkin tuhan nak bagi ujian kt aku kot, maklumlah aku ni sikit penyabar orgnya...SIKIT k..huhu....ada dua bahan xda plak kt sna..abis stok kata nyee..tapi ada air tester so minumla utk amek hati pekerja dia yg berdiri kt tepi dgn muka nmpk sgt x puas hati dgn kerja yg dia buat 2..haha lantak ko la..janji aku minum air free..huhu

so..xpalah aku yg berpikiran optimis ni p0n bajet g kedai lainla nak cari dua bahan lagi tu..aku g la UNACO area tabuan 2..pegi2 xda jual plak..aih xpa2..minum air tester..

gerak lagi ke Wisma Wan...p0n xda..naseb baek time 2 aku dpt satu bahan 2 yakni biskut Oreo Dabelstuf cream..Oreo dabelstuf cream je p0n..punya la susah aku nak g cari..xpa2 nasib ada..so tinggalla sebahan lagi..

owh lupa...air tester wajib di coba..huhu

ni bahan paling wajib..dh nama dia Trifle Oreo..napa mesti Doublestuf??..



dah la bahan yg satu lagi 2 antara yg paling penting  dalm membuat Trifle ni..so aku dah nekad akan cari gak sampai dpt...huhu

aku teruskan perjalanan..pas dr Wisma Wan aku g Choicemall  kt Tabuan..xda gak..minum air tester..

opsss!!!..NASEB BAEK aku x sempat minum...makaseh la pada sorg pacik kat tepi aku time 2 yg tgh layan pekrja tester 2..aku tgk apsal pacik bau anggur....bila aku tgk kat botol air tester 2..astagaaaa rupanya liqour jd tester..maklumlah..minggu dpn kan Xmas...huh~~..naseb2..

klu x...............................terminum p0n ok gak..bkn sengaja p0n..hahaha nampak sgt tuhan sayangkan aku rupanya..lol

aku teruskan perjalanan.. aku g H&L   kt Tabuan..xda gak..minum air tester..

aku teruskan perjalanan.. aku g H&L   kt  BDC..xda gak..minum air tester..

aku teruskan perjalanan.. aku g Everise   kt BDC..ADA!!!!...aku dah gumbira dh..sekali g tgk dekat2 rupanya saiz 2KG....bapak ko besar..dahla harga $55.90 satu blok..ingat aku nak buat utk majlis kawen ke..aduuuuhhhh..xpa2 minum air tester lagi..

aku teruskan perjalanan.. aku g Cold Storage  kt GreenHeight....kat cni punyalah hepy aku coz dpt merasakan adanya menatang 2 sbb bajet dari nama mall dia mesti ada...............................jalan2 cari kat dalam xda gak..minum air tester..

aarrrghhhhhhhhhh!!!!!...aku dh rasa nak berlari ke pantai kemudian berteriakku..tapi x dpt..

aku terus tulis status kt fb nak tnya kat kekawan FB celah kangkang mana nak cari menate 2....satu2 komen aku terima dan semuanya hanya kestau nama2 shopping mall..ada ke xda p0n dorg xtau...xpa2..makaseh dan aku hargai komen2 anda...

perjalanan di teruskan..jam menunjukkan dah 3jam aku berjalan semata2 mencari bahan utk membuat Kek ni....klu jalan g Gua Niah..aku rasa aku dah patah balik siap boleh lepak kat Painting Cave lagi...apuuuuu

aku ni jenis klu dh nekad aku mmg akan buat smpi dapat..so naseb badan lah..huhu

aku teruskan perjalanan.. aku g Boulevard  kt  Batu 4..xda gak..minum air tester..eh silap..kat cni je aku x minum air tester coz aku x masok...juz soh kwn aku yg benama mimiq je masok g tengok..

aku teruskan perjalanan.. aku g Everise  kt  Batu 4 gak....time ni aku dah  malas turun dari keta so aku soh la kwn aku ni merangkap sifu aku yg bakal ajar aku nak buat menatang ni turun g tgk kt dlm ada ke x.....

5 minit..........7 minit...........apsal lak ku rasa lama plak dia ni..aku x sedap hati...x blh jadi ni..aku p0n masuk ke dalam..melangkah je kaki aku melepasi pintu utama, mata aku terus meliar mencari bahagian DAIRY...aku nampak...tanpa menoleh kanan kekiri laju je aku derek ke sksyen 2....

HAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!.....AKHIRNYAAA....

inilah antara punca Rakyat France susah nak bersatu padu...

aku rasa nak menjerit je kat dalam 2..tapi x dpt.....aku pandang sblh aku ada air tester..yogurt....aku g minum...

inilah menate yg aku hampir cari seluroh pelusok Kch.."PHILADELPHIA CHEESE"...nape ni yg aku nak...

memang brand laen ada..akan tetapi sumanya di jual pada saiz berat 2kg...besar 2!!!..aku juz nak saiz 250gram je.......alhamdulillah.....lepas beli je terus balik umah teruskan proses pembuatan Trifle Oreo..

ok!!

selain Oreo dan philadelphia cream cheese bhn2 nya..gegambar di bawah adalah bahan2 yg lain utk membuatnya........

Buttercup..beli saiz kecik...laa yg dlm harga $4 lebih tue..
Reduced Fat Cream..Nestle Brand
ok yg ni klu tak silap aku boleh didapati di Tai Kiong Kch...ingat!!..aku bercakap pasal area Kch..yg dok KL 2..tue korg punya pasal mana nak cari k..begitu jg tpt2 laen..

sediakan susu pekat...

gula beberapa sudu k..

so itu adalah BAHAN-BAHAN BASIC utk membuat menate ni...korg boleh tambah apa2 based on ur creativity...dalam kes aku ni..aku tambah bebuah dan choco rice..

gegambar dibawah aku juz nak tunjukkan secara ringkas cara membuatnya.....klu korg x puas ati..korg g masok kelas memasak..aku juz share apa yg patut je k...

klu nak minta tulun tunjuk2kan...p0n xda masalah...huuhu

masukkan separuh Buttercup tadi
dan pukul sehingga kembang or menjadi cream
dalam kes aku ni...xda mixer or apa nama dia 2 yg mcm spring yg pkai pukul telur tue..haa itulah...
so aku gunakan sudu utk memukul+mengacau sehingga butter tue jadi cream...bila dh ada kembang ckit masukkan gula sebanyak 3-5 sudu dan susu pekat dalam 3-4 sudu....gula dan susu 2 ikot korg la..klu nak manis tambahla bebanyak..huhu...

so pengajaran nya disini pastikan korg ada alat utk membuat proses ni...Ya ALLAH tuhan je tau cmna rasa buat proses ni hanya pakai sudu....haha xpa2 Back 2 Basic la katakan...

so inilah rupa dia bila dah kembang or menjadi cream

masukkan semua Reduced Fat Cream ke dalam adunan tadi ye puan2..

campurkan Reduced Fat Cream+ adunan Butter tadi..
pastu gaul sehingga sebati....dalam kes aku ni..aku rasa nak tambah Chocolat Rice dalm Cream..so aku masukkan...

adunan Choco rice...gaul sehingga sebati k
so siaplah 1st stage iaitu Trifle dia o dia punya cream...klu anda creative anda bolehla tambah apa2 o buat layer by layer nnt..


kemudian hancurkan biskut Oreo tadi sehancur-hancurnya..klu aku, aku asingkan biskut Oreo dan cream dia dulu supaya senang nak gaul nnt..


Oreo yg dah dihancurkan dan diletakkan pada layer paling bawah

pandangan sisi
masukkan pula cream yg korg penat2 gaul tadi tue keatas lapisan Oreo
pandangan sisi....aduhhh sedap lemak2 cheese dia ni..huhu

OK!!!! dah siap...

pasni masukkan ke dalam peti sejuk dan tgu sehingga keras...lagi keras menate ni lagi sedaplah ia...huhu
nak kretif lagi???

klu aku...aku tambahkan topping dgn bebuah..huhu

topping bebuahan

Tadaaaaa~~~inilah hasilnya...huhu

so...begitulah caranya..x susahkan membuat..cuma susah mencari bahan dia je klu xda sekali pada satu tempat...jadi rancanglah pembelian anda dahulu sebelum keluar membeli...dan seelok-eloknya...


JANGANLAH SHOPIPNG PADA HARI AHAD!!!!!!!!!!....jem dan sesangatlah banyak ramai org...


terima kaseh di ucapkan kpd Zamimi coz ajar aku buat menate ni...owh dan buat spagheti...





P/s: Kalau lelaki itu cerewet pasal makanan pastikan lelaki itu pandai masak..supaya dia boleh masak apa yg dia nak..dan biasanya lelaki jenis ini memang pandai memasak mcm..............................aku???..

tapi aku x cerewet...huhu





5 comments:

  1. syazwan dah pande buat kek..hehehe...
    sapa mok pilih syazwan jadi laki!!!untong wooo..hehehe

    ReplyDelete
  2. hahahaha belajarlah selgai boleh...
    sapa mo ajar aku buat cheese kek ala2 secret recipe????

    ReplyDelete
  3. Hahaha!!xpayah bukti,nangga tgn dlm gmbr ada byk gelang dh tauk ya tgn ktk mad!!woohooo~tahniah la mad!! >.<

    ReplyDelete
  4. sazie=tq2..huhu gelang pakei tasbih ba..lol

    wani=hah apa lg...aku nk tgk ko punta trifle plak..

    ReplyDelete