Friday, December 24, 2010

Ada aPa dengan Hujung Tahun???????

Salam and Hola!!! 

Year End Sale...Year End Holiday...Year End Kenduri Kahwin...Year End Jalan-Jalan


seperti mana semua maklum akan bahwa ketika ini Malaysia khususnya rakyat-rakyatnya mengalami 4 perkara yg di sebut seperti di atas...so aku ingin menge'share'lah apa yg aku tahu mengenai hujung tahun sepanjang yang aku lalui selama aku hidop diatas Tanah Malaysia khususnya  Bumi Borneo ini....

akan kesemua cherita aku yg akan di repek di bawah ini adalah based on dari sudut retina mata aku...so harap maaf dan diharapkan semua x melenting jikalau ada yg terguris, terkikis mahupun termenyampah k...huhu

so aku akan merepek based on ketegorilah...


Cuti Sekolah...........

Bab ni takyah di mukaddimahkan lg..aku rasa sejak Malaysia ditubuhkan lagi fenomena ini telah terjadi kepada semua penduduk bumi malaysia..mahup0n seantero dunia ni...yelah dulu2 manada sistem cuti ni...hari2 cuti bagi bebudak dulu2..malam je baru g belajar ngaji..2 p0n klu rajin...(based on cerita org tetua)

so memasing ada kenangan mahup0n cherita sendiri mengenai cuti sekolah ni...even bebudak universitas p0n bercuti sama dgn cuti bebudak sekolah pada penghujung tahun....hahahaha tapi aku nk share sumthinglah kepada para siswa dan siswi malaysia sekalian..yg aku dengar..Pasni dh xde dh cuti hujung tahun!!!..........

huh???betulke??..lu jgn nak merepekla.....hahaha rileks...2 yg aku dgr dari sumber Tak BeRnAMa aku...ok pasal bnda ni kan...based on my tahu-tahu cket la kan...intake utk tahun 2011/2012 nanti pada bulan 9 2011 dan bukan lg pada bulan 7 seperti kebiasaannya sebelum ini...karna katanyee ingin menyelaraskan dgn seluruh universiti...so cuti bln 12 dh xda lg dan akan dianjakkan pada bulan 1 tahun hadapannya...

hahaha so pasni adik2 sekolah semua cuti bulan 12..abang2 n kakak2 semua dok struggle study for final exam...dan telah menjadi isu nya(bkn aku yg timbulkan but juz dgr2 k)..ada pihak yg x puas ati la sbb xda cuti bln 12 nnt sebabnya x dpt enjoy lebih o cuti lebih time X'mas..huhu yg ni p0n aku x puas hati sedikit...ok yg ni aku xnak ckp panjang..sensitip isu nya..hahaha ok next isu..


hepi je bebudak sekolah bila hari last sekolah...ni budak sekolah St. Martin





Krismas....


Perayaan ketiga yg best selepas Raya puasa dan Raya Haji bagi aku la...huhu....aku x tau la mcmna sambutan X'mas kat Tanah Malaya...akan tetapi bagi mereka2 yg berada d Borneo ni sambutan X'mas kat cni lebih kurang cket je meriahnye mcm Hari Raya..

Klu sesiapa yg x pernah rasa cmna memeriahkan sambutan X'mas ni.pasni berkawanlah dgn mereka2 yg sambut dan g ziarah umah kengkawan yg sambut X'mas ni....baek cuba try test..huhu itulah salah satu kelebihan Borneo ni..konsep 1 malaysia dh lama di amalkan di sini semenjak Malaysia belum wujud lagi integrasi perkauman telah lama di amalkan...

Bayangkanlah....ada family kat cni yg Hari raya dorg sambut..then bila Kaamatan,Gawai o Xmas dorg g memeriahkan sambutan dgn family2 yg bukan beragama islam....see kan best family multi-racial ni..hohoho

bukannya aku soh korg g minum mabuk2 plak bila time X'mas..cukuplah sekadar melawat o ziarah menziarahi..Wei!!...ingat time X'mas ni xda lemang, ketupat, rendang,  nasi himpit o apa2 lg la yg korg ingat ad time raya..ada satu umah member aku g time X'mas dulu siap ada rendang tok lagi...wahhh xyah aku nak g Perak nak mkn rendang ni..hohoho

so kepada rakan2 yg menyambut Xmas esok....klu xnak jemput makan..minum2 p0n boleh la...hohoho




Kenduri Kahwen.......


Part ni malas la aku nak cita, satu dunia kot tahu pasal ni.....asal ujung taun je org kawen..orang kawen je banyak di hujung tahun...mcm2lah asbab dia..cuti la,apala..bla, bla, bla and so on.......

apa yang aku suka time org kawen kat tempat aku....

  • 7 malam berturut-turut sblm hari bersanding mesti ada Kulintangan or bergendang...yg ni part yg aku paling suka bila kenduri kahwen kaum Bisaya....tapi aku tgk skg ni dh jarang dh benda ni..maklumlah bebudak remaja skg bkn mcm remaja dolu-dolu......korg buka youtube n search for 'kulitangan'.......aku rasa korg mesti malas kan so aku bagi link ni ok..dan enjoy ..huhu
  • ada maen 'Katam-Katam'....hahaha yg ni korg pepandai la cari kpd sesapa yg x tau....dalam bhs cina dia adalah YUE HAR HAI...aku x maenla juz tgk2 je gelagat dorg ni maen..kadang-kadang sampai orang kampung ntah mana dtg dari jauh semata2 nak maen benda haram ni...memang haram pon..huhu
  • BerGAMBUS.....haaaa yg ni bila malam last sekali kenduri kahwen....acara ni sesangatlah feymes bagi kaum Brunei sekitar kawasan Pimping, Bongawan dan sekitarnya...hahaha yg best nya penari perempuan memang di sediakan khas bagi acara ni..ya la susah nak cari pompuan pndai menari zapin....cek link ni pasal berGAMBUS k..dan enjoy..huhu
  • yang ni aku xtau plak kt tempat laen..klu tempat aku..orang lelaki buat kerja kat area kawah memasak tue..hahaha so skg ni aku lebih byk lepak kt area kawah sambil tertolong memasak..mmg bestlah bila tengok lauk pauk di masak secara besar-besaran...hahaha
  • part ni aku rasa suma jejaka di luar sana sesangat lah suka time kenduri kahwen iaitu pepasal awekz@cikaro@gadis2 kampung sekalian...hahaha...weiii beza tau gadis2 kampung dgn popuan metropolitan...hahaha keayuan nye jelas ternyata....hahah lebih2 lagi bila best nye klu korg ni dok belajar jauh..konp0m la jadi Hotz topic bualan makcik2 kt dapur tue bila nampak korg..hahaha berkenan nak jadikan menantu ke Babu2 o0oii.....

so dikesempatan ini aku nak mengucapkan Selamat Pengantin Baru kepada sahabat ku Aizudin Sugara...jan risau aku pasti dtg punya kenduri kahwen ko..huhu






Sale + Shopping!!!!

Satu lagi subtopik yg sesangatlah xyah nak di pertikaikan mahup0n di bahas lagi...huh~~...cuma aku tertarik dgn cara satu family ni shopping...dorg x shopping kat malaysia...ujung tahun je dorg g shopping kat Bandung o China..shopping sambil bercuti..memang ada pros n conts nya..tapi aku suka cara itu..huhu

klu kt Kuching ni para ibuan lebih suka shopping kat Serikin dan memang berbaloi...haahaha

tips kuar shopping paling bagus adalah jgn kuar pada hujung minggu...tau la sebab2 nya kan...ok selamat membuang duit!!!






Jejalan.....


Owh pasal bab ni aku baru je balik dari Jelajah Sabah n Sarawak 2 minggu lepas...huhu nak tgk gegambar..cek je kt FB aku..besepah gegambar trip aritu...huhu

gegembar reramai berlatar belakangkan Mt. Kinabalu

bebudak maen Banana bot

maen Parasailing


di atas adalah beberapa gegambar masa aku buat trip jelajah sabah sarawak aritu...so sesapa rasa nak buat trip cmtu akan tetapi xtau nak uruskan..bolehlah menghubungi aku.huhu

dan selamat berjalan-jalan lah kepada semua sepanjang cuti ini..masih ada seminggu lagi utk jenjalan..huahuahua



Buat anak!!!!!

HANYA KEPADA MERAKA2 yang SAH SAHAJA!!!!!!




maklumlah waktu cuti ni banyak masa terluang...kena-kena plak musim hujan yg menyejukkan...h0h0h0

Part ni aku x dpt nak mengulas lebih lanjut..maklumlah aku ni masih teruna....huhu so bertanyalah kepada yg pakar K!!!!








P/s : Hujung tahun adalah waktu yg x sesuai utk berjalan-jalan sebenarnya khususnya negeri Sabah kerna hari2 hujan lebat..huhuhu Kedah n Kelantan plak banjir..so waktu jalan2 terbaek adalah bulan 4,5 dan 6..h0h0h0 selamat beramal k...







2 comments:

  1. saya tahu syazwan itu tak sabar buat anak..hehehehe..


    belila anak kucing nu syazwan...xla awak boring gilak...


    selamat mencari bini....=]

    ReplyDelete