Saturday, December 18, 2010

Pra-Kata sebelum kau berKata-kata

Salam....pembuka bicara apa yang ada didalam ingatan ketika ini..
sebelum ini aku memang agak merasa sedikit kurang lebih a little bit annoying pasal bloggers ni...maklumla orang malaysia kan..pikir negative dahulu sebelum tahu kebenaran mahupun kebaikan sesuatu perkara itu...memang aku pikir dulu napa dorg nak tulis blog?? dan cun2 plak time 2 mostly atau kebanyakan blog yg aku baca time 2 semuanya nak tulis pasal kehidupan harian dorg aka tulis diary hidup memasing..

Al-kisah nak di jadikan cherita ketika itu aku mmg sesangatlah menyampah dgn orang2 yg tulis blog spt yang aku nyatakan di atas (minta maaf jikalau ada yg terasa sbb aku hanya catit apa yg ada dari bank ingatan aku ini)...WTHot dgn dorg 2!!'pikiran kolot aku ketika itu' kisah hidup seharian p0n nk tulis dalam blog..kisah jmpa laki hensemla, kisah gaduh ngn kwn la, kisah kaisara la, kisah bapa x bagi duit belanja la and so on   p0n nak tulis..siap ada gambar rerama,bebunga apatah lagi kekelip...memang sesangat aku rasa laen ketika itu pasal dunia blog ini..mmg jenis aku ni x suka tulis diary o kisah harian apatah lagi yg boleh dipertont0nkan ke seluruh alam maya ini..

'lantaklah dorg nak buat apa dgn blog dorg...janji jgn kacau hidop aku sudah' pikir aku time 2...lagip0n ketika dan saat itu xda apa yg boleh dan hendak aku kongsikan kepada rukun tetangga alam siber ini...maklumlah baru nak belajar asam garam dunia so xda apa nak dikongsikan

Namun bak lirik lagu ini 'pengalaman telah mendewasakan, mematangkan fikiran'..ntah lupa lagu sapa.

makin lama aku kenal dunia blog ni makin banyak yg aku belajar..lelebih lg time bila bloggers tumbuh mcm cendawan slps kena kencing di.o.ji dan hujan yg turun ketika itu..bersepah kekawan aku nak tulis blog, siap buat persatuan bloggers lagi..aku iya2 je la tgk dorg time 2..layan je la apa yg dorg cherita pasal blogging ni..tapi time 2 xdala perasaan x selesa..layan je la dgr info2 ataupun ilmu2 pasal blog ni...

cerita pasal trafic la, pasal follow mem follow la, pasal awek 2 awekzz ni, pasal x puas ati 2 x puas ati ni..sumanya aku layan je luahan ingatan dan perasaan kekawan yg kerasukan blogging time 2..huhu
tapi sesambil 2 aku p0n baca gak beberapa blog yg aku tau time 2..

dalam perahan ingatan aku ni, 1st blog yg aku suka baca adalah TukarTiub..mcmna aku blh baca blog dia ni p0n aku  dh x ingat..
2nd ataup0n pastu aku suka baca keretamayat pnya blog..haa yg ni aku ingat..aku kenal dan mula minat blog ni dari jaja..sbb setiap kali aku nak ushar2 pc dia mesti page dia yg ada kt skrin so atomatik nya aku p0n baca...

dan setat dari situlah aku menjadi Silent reader kepada semua blog2 yg best untuk d baca termasuklah blog yg x best akan tetapi gambar profile dia adalah awek2zzzz cun+comey+suhweet sesangat...agak lama gakla aku jadi Silent F#X*ing Reader...

Owh itu baru sejarah meseolotik pasal tanggapan dan pembabitan aku pasal blog ni..eh lupa plak klu x silap aku kt profile blog aku ni dia kestau 'on blogger since 2009'..huh maklumla time 2..semua benda nak buat..minat x minat blkg cherita jnji ada buka akaun..ni semua pengaruh c Boy time 2..huhu

tetapi baru je beberapa jam yg lalu aku x dpt tido coz teringat dan terpikir akan sesuatu yg agak mengelisahkan lagi mengGundahkan hati ini sehingga aku bangun dan on laptop terus dan terus on9 utk menulis sebuah blog...

aduhhhhh sakit perut plak nak g berhajat...sooo aku berenti dulu jap..

huh!!..ok dah...x jd hajat besar..kechil je dpt d lepaskan..

ok berbalik pada isu.....isu apa tadi??..jap..owh ok......

aduh ngantuk plak, jem jap palak nak ingat apa yg  aku nak tulis tadi..............................................................................................................................................................ok sambung..huhu...

namun ketika ini pemikiran aku terhadap blog telah 360 darjah berubah dari yg dulu....diatas perubahan 2 lah mendetikkan hasrat dlm hati ini utk mula menerbitkan blog..

kerna kini aku byk benda yg nak di kongsikan kepada semua mengenai apa yg ada di sekeliling persekitaran aku yg aku rasa wajib di kongsikan kepada semua dan paling tidak p0n sebagai catitan simpanan aku utk memory dikenang pada masa akan datang...

so bebalik kpd tujuan utama catitan ini di taip didalm sebuah blog aku ini....

bila pikir reason aku nak tulis blog menyebabkan aku rasa lapar plak skg...coz aku teringat kenyamanan setiap para makanan yg telah aku rasa dan yg hendak aku tulis mengenainya dlm blog ini..apuuuuu

ok masa dah time..aku nak tido so secara ringkasannya.....setiap benda o n3 yg bakal aku luahkan dlm blog ini adalah mengenai ingatan aku terhadap memori indah terhadap setiap MAKANAN n TEMPAT makan yg telah aku rempuhi sepanjang pengunyahan mulut ini dan semua mengenai tempat2 yg aku rasa wajib di sematkan dalam ingatan dan di catTitkan dalam btk tulisan sblm tempat itu memgalami proses transformasi yg x sama spt yg aku lalui ketika dan saat itu....

"some people eat only when they see the notice: Ditanggung Halal. But as foodies, our motto should be: Ditanggung Sendiri".(Hishamuddin Rais, TAPAI 2010)

sepanjang titian pembacaan aku dalam dunia blog ni..teramat sikitlah blog2 yg mencheritakan mengenai hal demi hal jalan2 cari makan yg murah sedap lagilah HALAL..
xtaula klu terlepas baca o aku mmg malas nak baca blog pasal makan...

and yg aku perasan lg sesangatla byk blog psal travelling kt area sabah n Sarawak yg di tulis dlm bahsa english...dan semua yg aku baca adalah tips travel guiding drpd org2 yg Non-Muslim..bknnya aku ni Racist dan semua info yg dorg bagi mmg teramatlah berguna tetapi sbgi seorg muslim backpackers aku p0n nak jg tau info2 yg blh digunakan kpd para muslim sepanjang perantauan..lebih2 lagi pasal mknn2 HALAL yg sedap2...

Oleh hal yg demikianlah menyebabkan aku ingin menulis mengenai info2 berguna kepada para Homo-Foodiens muslim dan para kaki jalan mengenai info2 menarik yg sesuai utk semua muslimin dan muslimat di luar sana...

bukannya apa..

yg Non-Muslim ok je klu nak jejalan and makan kt mana2 coz  xda risaukan haram dan halal sesuatu jamuan itu...janji sodap...so itu yg aku rasa nak tulis n3 pasal info pelancongan dan makan2 yg boleh juga dimakan oleh semua golongan terutamanya bagi kawasan Sabah dan Sarawak...

ingat!!!!

West malaysia keadaannya sungguh berbeda dgn Peninsular... tapi klu penuh ilmu didada insyaallah semuanya kurang menhadapi masalah...so pasni klu aku dtg ilham aku akn memulakan n3 pasal tpt2 makan yg best kt sabah n sarawak ini serta pasal tpt2 yg menarik utk ilmu di kongsi bersama..huhu

P/s: semua ini adalah repekan dari minda yg masih kekurangan ilmu...so xyahla nak melenting sgt klu ada yg mengguris Qalbu...okokokok


6 comments:

  1. makaseh saudara aizat..huhu
    klu rasa x cukop garam dlm blog aku ni
    sila2 lah tulun tambahkan garam ye..

    ReplyDelete
  2. lex luuuuuuuuuu...
    perghhh...aku bangga ngn ko mad...
    muka ganaz ala2 pnarik keta pown mmpu mnulis blog...hahaha
    truzkan mnulis...jgn smpai burger hanguzzz...

    ReplyDelete
  3. hahaha lu ingat dalam hati ni bukan setakat ada taman...
    Tadika ABIM, Pasti, Tadika Sedidik, pusat asuhan anak2 p0n ada...hahhaha lancau tol

    ReplyDelete
  4. apa yang menyebabkan anda berblog syazwan?hehehe

    ReplyDelete
  5. sebabnya ada di nyatakan di atas..huhu

    ReplyDelete